De gin van Marc Coucke: “Een echt terroirproduct”

Zondagavond heeft Marc Coucke z’n eigen gin gelanceerd: La Petite Merveille. De naam verwijst niet toevallig naar het charmante stadje Durbuy. Niet alleen kadert de gin in de grootse plannen die Coucke voor de regio koestert; bovendien is het een echt terroirproduct geworden.

Marc Coucke is niet alleen mede-eigenaar van Pairi Daiza, hij is ook volop bezig met een avonturenpretpark in Durbuy. Daar bovenop heeft hij een aantal horecazaken in het pittoreske stadje overgenomen, heeft hij plannen voor een museum, organiseert hij avontuurlijke taalkampen voor de jeugd en dan vergeten we nog wel een en ander.

De gin die hij zondagavond 4 december presenteerde, moet in hetzelfde kader gezien worden. Hoewel hij in Oost-Vlaanderen gemaakt wordt, is deze gin een echt terroirproduct geworden.

Iets waar Coucke erg veel belang aan hecht: “Ook in onze restaurants werken we met echte streekproducten. Zo hebben we bijvoorbeeld een boerderij waar we onze eigen Ardeense runderen kweken en rijpen.”

Vraag is natuurlijk hoe je de Ardeense terroir in een fles gin krijgt. Coucke zocht en vond het in de aroma’s van dennenhars en –bloesem.

Gezien het belang dat Coucke hecht aan streekeigen producten, is het geen verrassing dat hij op zoek ging naar een Belgische tonic als beste huwelijkskandidaat voor zijn La Petite Merveille-gin. Uiteindelijk koos hij voor de tonic van Erasmus Bond als geprefereerde G&T-partner.

Erasmus Bond werd ontwikkeld en op de markt gebracht door The Nectar, de grootste Belgische onafhankelijke importeur/verdeler van spirits. Het is ook The Nectar dat de verdeling naar Belgische slijterijen en restaurants voor z’n rekening zal nemen.

De man die op de foto aan de kerstboom met Marc Coucke poseert, is Mario Groteklaes van The Nectar.

Facebook comments